Programmis on
jalgsiekskursioon 1515. aastal rajatud ja 1982. aastal UNESCO
pärandisse kantud Havanna ajaloolises vanalinnas. Ilmaennustus pidas
paika ja kogu jalutuskäik möödubki suures vihmasajus. Kuna aga
väljas on nii soe ja ka vihm on soe, siis se tuju ei riku. Targalt
on meil kaasas kellel vihmavari, kellel kile. Rõõmsalt marsime
giidi sabas, tema ees ja kõrval, sest ega temalt palju infot ei
kuule. Aeg-ajalt viipab ta mõnele majale ja eriliselt rõõmsalt
näitab koolimaju, kus silt juba niigi peal, et tegemist on
koolimajaga. Kui parajasti miski muuseumi hoovis oleme ja sadu juba täiesti pöörane on, libistan jalast oma riidest kingad ja võtan need näppu, sest vesi voolab üle pahkluu. Sellega ehmatan giidi korraks kuuldavalt kõõksuma aga luban, et tänavale jõudes panen kingad jälle jalga korralikult.
Üldse võttis meie giid Janley igat asja väga suure ehmumisega. Hoidsime ikka väga piiri, mida öelda või mida mitte. Meie huumor pole ju alati kõige hellem.
Selle jalutuskäigu eredaimaks elamuseks on
Rummimuuseumi külastamine, kus taastub ka usk heade giidide
olemasolusse Kuubal. Rummimuuseumi giid on selge kuuba - inglise
keelega, konkreetne ja valjuhäälne ja asjatundlik. Saame
lühiülevate nii Kuuba peamistest majandusharudest kui ka
suhkrukasvatuse ajaloost, selle hiilgeajast ja taandumisest
rummitööstuse ees. Suhkruroo kasvatus sai õitsengu aluseks tänu
orjandusele. Kõige jõukamad Kuuba pered said alguse just suhkrule
aga see jõukus rajanes ka tragöödiatel. Tohutute orjalaevadega
toodi Aafrikast tööjõudu ja juba teel hukkus üle 30%
aafriklastest ebainimlike tingimuste tõttu neil merealustel. Urmasid
lisandus raskete tööoludega ja karmide karistustega. Karistuste hulgas aheldamised meilegi keskajast tuntud nn häbipostid, kuhu
orje kinnitati kas kaelast, kätt- või jalgupidi ning jäeti
päevadeks joogita kuumava päikese alla. Õnneks on need ajad nüüd
möödas ja kümned tuhanded aafriklastest orjade järeltulijad on
seganud Hispaania kolonistide verd, mille tulemuseks on erineva
nahatooniga inimesed, kes kõik omavahel täiesti rahulikult hakkama
saavad. Ka meie giid on oma sõnul hispaania ja prantsuse juurtega,
kellele tumeda nahatooni on andnud keegi aafriklasest esivanem.
Millal see juhtus, seda ta enam ei teadnud.
Kõige selle erinevate
kultuuride sulandumises väljendub ka religioon. Ametliku statistika
järgi on 40% kuubalastest katoliku kiriku juures, kuid samal ajal ei
takista neil miski pidada kodus aafrika uskumustele põhinevaid
vuduu-rituaale, kanda kaitsvaid aafrika teadjanaiste helmeid kaelas
või käe ümber. Nii astusime sisse ühe täiesti heleda (mitte
valge) mehe koju, kes näitas meile merede jumala Yemaja altarit ja
palvetuba. Yemaja kuju taga seinal aga oli täie rahuga Kristuse
pilt. Yemaja ja Ochuni (päikesejumal Afro-Kuuba yoruba usundis (Nigeeria
juurtega) helmed said ümber käe endale ka Evelin ja Meeli, kes
võtsid ette hulljulge pärastlõunase praamiretke Havanna lähedal
paiknevale saarele, kus on 100% öömustade aafriklaste kogukond ja
kus siis teadjanaine selle ürgrituaali nendega läbi viis. Sama
päritolu helmed olid kaelas ka meie giidil, kes end mitte usklikuks
tituleeris aga sellele vaatamata seal palvetoas hoolega vett ja
harjakest liigutas ja pritsis ja pisikest vuduuliikumist harrastas.
Meilegi tervist ja õnne viibutas. See kõik iseloomustab kogu Kuuba
täiesti piirideta elu, olgu siis kunstis, arhitektuuris, elulaadis,
muusikas ja ellusuhtumises.
Rummimuuseumis saime
lisaks rummi ajaloole teada ka seda, kuidas Hispaania kolonisaatorite
saabudes raiuti suur osa Kuuba metsadest, et rajada
suhkrurooistandusi. Saime teada, et kui rumm on lõpuks jõudnud
pudelisse, siis on see valmis ja enam ei muutu. Ehk et kui ostame
7-aastase rummi ja paneme pudeli kümneks aastaks seisma, siis avades
saame ikkagi juua 7-aastast rummi. Üle riigi jälgitakse rangelt
rummi kvaliteeti, sest see peab olema ühesugune kõikide vabrikute
toodangul. Hinnad on riiklikult kehtestatud ja pole mõtet joosta
ühest poest teise, et äkki on kusagil oluliselt soodsam.
Rummimuuseumis oli väljas ka 350 CUC maksev rumm aga meist enamus
ostis kaasaa 40 CUC maksva ja 5 Kraadi kangema (45) kui meie
kauplustes müügil oleval Havanna Clubil. Kui giidi uskuda, siis
seda ka välja ei ekspordita. Etteruttavalt võin öelda, et pudel
jäi ka lennukis terveks ja pikem ajuragistamine seisab ees, et mis
taga nüüd peale hakata.
Vastavalt kavale
külastasime ka Artesania Palace, mis pidi olema käsitöökeskus.
Mida me seal ei leidnud, oli käsitöö. Käsitöö just meie
mõistes. Ühel vahekorrusel siiski pisut kunsti ja nahast kotte jne.
Kui just PUMA kaubamärgi all toodetuid jalanõusid käsitööks ei
pea. Sealsamas pakuti meile ka kohalikku jooki (loomulikult lahtise
käega valatud rummiga) ja püüti taaskord seletada sigari
suitsetamise põhimõtteid. Ehk et rumm ja sigar, see on Kuuba
maridaje (elu, mis jagatud koos) Kuna ma ei suitseta, siis rändas
minu ette pandud sigar kotti kojutoomiseks. Kokteili manustasin. Ja
otse loomulikult tuli meie laudade juurde kusagilt bändide maalt
taaskord mängima üks bänd. Aga me olime juba karastunud. Keegi ei
näidanud üles ka valmidust osta kaasa sigarite hoidmiseks ja
säilitamiseks mõeldud suurt puidust karpi hinnaga 50 CUC. See
peremees pidi küll ainult reisibüroolt makstud hinnaga leppima. Ma
ei saa pead anda aga minu meelest jäi tipita ka bänd.
No ja siis jätkasime
lõunasöögiga, kus taaskord ilmus ei tea kust meie laudade vahele
bänd. Mulle tundub, et paljalt selle mainimine jälle vaesustab mu
loomingu kunstilist taset. Aga kuna lubasin kõik kuivalt kirja
panna, siis tõe huvides pean seda mainima.
Olime soovi avaldanud
tutvuda hotelliga Nacional. Hotell, mis kõneleb Kuuba
hiilgeaegadest. Hotell, kus kohtus oma maffiakambaga kurjadeks
salaplaanideks Al Capone. Hotell, mida praegugi külastavad Kuuba
kõige tähtsamad auvõõrad. Hotell, kus nad vist ise ka ei tea,
mida selle au ja säraga tänasel päeval peale hakata ehk et jälle
põrkusid ja segunesid kaks maailma. Aga kuna tubasid meile keelduti
meile näitamast kuigi tammusime seal vist üle tunni, et lõpuks
selgusele jõuda selles, siis nad otsustasid pakkuda meile
vahelduseks ühe mojito (tõe huvides olgu öeldud, et minu meelest
oli see parim mojito, mida seal saime. Ilmselt seetõttu, et põhjas
ei olnud kahte supilusikatäit suhkrut). Hotelli mere poole avanevas
aias oli ühe muljetavaldava kännu juurde pandud ka silt, et see puu
ei pidanud vastu orkaan Irma jõule. Irma ajal tungis meri kuni 1 km
kaugusele Havanna linna.
Sel päeval sõime
õhtust jälle oma hotellis ja siis naasesime kuritööpaigale ehk
Hotel Nacionales toimuvale Parisienne Cabaret showd vaatama. Kui
Buena Vista Social Club kohta kirjutasin, et „must see“, siis
Parisienne Cabaret kohta soovitan „run, baby, run“. Vastupidises
suunas. Kui ei taha saada muidugi silma võrkkesta kahjustust
kirjeldamatust värvide, sillerduste, pompöössuse pillerkaarest,
mis panevad igatsema „merd, mis hülgehall“. Hirmus. Aga elamus
ikkagi.
Vist magasin enne kui
teki alla sain.
Piltidel on majad ja detailid, majad ja detailid. Loodan, et mingil hetkel saan linkida fotodele, mis tehtud osavate kolleegide poolt ja mis on ilmselt kõnekamad ja kaunimad kui minu omad
Iidne veetoru Havanna vanalinnas
Vanasse kloostrisse ehitatud hotell vanalinnas. Ka portjee (seljaga) on vastavalt riietatud.
Kohtasime hommikust kalameest.
Kuigi Kuuba ühiskond on meestekeskne, siis see skulptuur on pühendatud naisele. Kukk sümbolieerib meest ja kahvel, et toidutegemine peres on naiste pärusmaa. Tühi kõht aga paneb ka kõige karmima macho leebuma.
Havanna esimene õllekas.
Pariisi mees on selle skulptuuri nimi. Pühendatud reaalsele inimesele. Lõpetas kurvalt - vaimuhaiglas. Nüüd käiakse ta habet silumas. Küllap ikka jälle hea õnne nimel.(José María López Lledín (died 11 July 1985), usually known as El Caballero de París (roughly, the "gentleman of Paris"), was a mentally ill resident of Havana, Cuba.[1] He was a patient of the Psychiatric Hospital of Havana, and was diagnosed as suffering from confabulatory paraphrenia.[2] He wandered the streets of Havana and became well-known and popular.[2] He is portrayed in a bronze statue by José Villa Soberón.)
Tulime muuseumisse vihmavarju. Muuseum on rajatud endisesse Havanna linnapeade residentsi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Palacio_de_los_Capitanes_Generales
Siin hoovis ma paljajalu vees tatsusingi ja giidi ehmatasin.
Rummimuuseumis

Mõned kokteiliretseptid muuseumist
Maridaje, sigar ja rumm
Strategically located on Cuba Street between Cuarteles and Peña Pobre, it looks out onto the bay. Noteworthy in this 18-century mansion is the 32 meter-long continuous balcony on its façade, one of the longest built in Cuba. Its exteriors have been compared with the Inquisition Palace in Cartagena de Indias, Colombia.
In spite of its varied functions throughout its long history, it is very well preserved. The Pedroso families were descendants of noble families in Havana and Don Mateo was alderman of the city and one of the most influential figures of the colonial government. Late in the 19th century, the house served successively as Court, jail, and police headquarters. It became a tenement house in the 20th century and was later refurbished for its present role as a shop. Today it is the Palacio de la Artesanía, a gift shop. This complex sells cigars, coffee, rum, Cuban music and art, fashion and sports clothes and T-shirts (including guayabera shirts), shoes, jewelry, watches, fans and books.
Hotel Nacional sissepääs
Hotel Nacional fuajee
Hotelli ajalooline võtmekapp
Kell hotelli fuajees
Hotel Nacionale mere poolt vaadatuna
Seminariruum
Kuulsused läbi kümnendite
Püüdsime aru saada, kas kauplus on veel avatud.
.
No comments:
Post a Comment